Podpořte naší činnost - klikněte sem.



Kurz tvůrčího psaní

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 0 (0 hlasů)

Příběhy jsou všude kolem nás, ovlivňují nás ve formě reklam, oživují zpravodajství, bavíme se jimi ve filmech, knihách i počítačových hrách. Už naši předci u večerních ohňů dokázali ocenit dobrý příběh. Není tedy divu, že dvoudílný Kurz tvůrčího psaní v našem komunitním centru vzbudil zájem a pozitivní ohlas.

Lektor René Nekuda vede kurzy tvůrčího psaní už řadu let, práce s lidmi ho evidentně baví a o příbězích vypráví s nakažlivým nadšením. V první části kurzu jsme se dozvěděli, kde všude se s příběhy setkáváme a jakým způsobem se příběh vlastně buduje. Seznámili jsme se s termíny syžet a fabule a dostali několik dobrých rad, jak s nimi pracovat. Úvod do světa literatury by se mohl zdát poněkud zdlouhavý, záleží však vždycky na podání: "Výklad se dobře poslouchal, i obyčejná věc se dá podat zábavně. Dostali jsme tipy na zajímavé povídky." (Gilbert)

"Obecné informace jsem sice znal, najednou jsem ale viděl strukturu, kterou nám lektor popsal, v příbězích, které čtu. Zjistil jsem, že asi nemám takovou kreativitu, jakou bych chtěl mít." (Martin)

Jak se ukázalo, kreativitu je rozhodně možné posilovat a to právě pomocí cvičení kreativního psaní. Sami jsme si proto psaní příběhů také vyzkoušeli a zjistili, že je mezi námi hned několik nadaných spisovatelů:

"Jsem rád, že se o mne strhl boj, když jsme se měli rozdělit do dvojic." (Gilbert)

"Sešly se tu dvě dívky, které naspaly příběhy tak fenomenálně, že to nás ostatní až deprimovalo." (Elen)

"Povídku o kameni, který chtěl hrát rokenrol, vytvořila opravdu luxusně." (Martin)

Fotokurz 

 Kurz tvůrčího psaní

V druhé části kurzu tvůrčího psaní jsme se věnovali dialogům a popisům. Pan René Nekuda nám stručně vyložil, k čemu dialog v literatuře slouží, co jsou uvozovací věty a jak s nimi zacházet a jak se text dialogů liší od strojového přepisu mluveného slova. Potom jsme si v krátkém cvičení vyzkoušeli napsat monolog, ve kterém jsme bez použití čehokoliv jiného než přímé řeči měli postavu popsat. Aby to nebylo jednoduché, bylo pevně dáno, že se má jednat o osobu, která reklamuje jakoukoli pokrývku hlavy a z jejího monologu se měl čtenář dozvědět, jak se ta osoba jmenuje, jak vypadá, kde pracuje (nebo co studuje) nebo čím se živí, co má momentálně v kapse a dokonce jaká je velikost její boty. Když se jedná o reklamaci, většina z nás si v roli zákaznice nejsnadněji představí protivnou důchodkyni a tak se nám dementních stařenek sešlo hned několik. Ne každý se ale držel se svou fantazií při zemi, dokonce ani při Zemi s velkým Z. Protože když už se v mimořádně kreativní hlavě zrodila nevšední představa klobouku, který vypadá jako zadek zebry, pak osoba, která by si takový klobouk koupila, nemůže pocházet z naší planety. Potom jsme pracovali ve dvojicích, měli jsme použít postavy, které jsme načrtli během prvního cvičení a ty měly spolu vést dialog, dostat se do konfliktu a celá situace měla vyústit v pointu, která se odehraje na velmi zvláštní svatbě. Opět jsme měli použít pouze přímou řeč. Vzniklé příběhy byly opravdu zábavné. Například svatba mimozemšťanky a pozemské instruktorky lyžování, které spolu čekají vejce.:)

Po přestávce došlo na popis. Dozvěděli jsme se, jak se během let změnil rozsah a podrobnost popisů v beletrii.  Díky globálnímu sdílení informací, fotografii a filmu dnes k popsání mnoha věcí stačí napsat jejich název, zatímco v minulosti bylo na spisovateli, aby čtenáři co nejlépe popsal, jak vypadá něco, co na vlastní oči nikdy neměl šanci vidět. V takovém rozsahu se popis dnes používá snad jen ve sci-fi a fantasy literatuře, kde je třeba čtenáře blíž seznámit s úplně neznámým světem, který vznikl v autorově fantazii. Jako cvičení jsme si vylosovali každý název jednoho měsíce a měli popsat statický „obrázek“, který v naší hlavě ten měsíc vyvolává – abych si nemohli celou věc zjednodušit, bylo zakázáno zmiňovat sezónní svátky a významné události. Každý z nás pak svůj popis nahlas přečetl a ostatní měli uhodnout, o který měsíc se jedná. Což se ne vždy podařilo.

Na závěr jsme měli pomocí přirovnání popsat tři různé vlastnosti hašlerky. Za tohle velmi obtížné cvičení jsme byli odměněni plackou s obálkou připravované knihy. Od pana Nekudy jsme také dostali do naší knihovny v komunitním centru jeden výtisk jeho Kreativního zápisníku, který je plný různých cvičení, jež pomáhají rozvíjet kreativitu a fantazii nejen při psaní.Těšíme se, že si některá z nich brzy vyzkoušíme a děkujeme lektorovi za zajímavé zkušenosti a plno užitečných informací.

Kalendář akcí